Sunday, January 1, 2023

Meenutused 2022 käimistest

Kuna eelmisel aastal ei jõudnud kokkuvõtet 2022.aastast ära teha, siis teen nüüd tagasivaate! Ilmselgelt ei konkureeri ma enam ammu teiste Aalujate blogidega, aga no ma annan ikka endast parima!

Täna kirjutama innustas mind seemnete tellimine. Seekord tellisin vaid köögiviljaseemneid. Külvamine ja taimede ettekasvatamise protsess mulle meeldib. Kevadel kui kõik on vaja korraga maha istutada ja samas ka peenrasse külvata ja lillepeenrad korrastada ja põõsaid lõigata jne.... siis kipub ikka liiga kiireks minema! Selles mõttes ongi just ettekasvatamise periood üks mõnusamaid!

Kuna aiast pilte olen juba aastaid postitanud, siis enda jaoks tundub kõik juba kordamine. Püüan siis hoopis seda kajastada, et kus eelmisel aastal käidud sai ja mida nähtud!

Septembris käisin nn. Hispaania Väereisil. Alustasime reisi Alicantest, aga peatuspaik oli väikeses Sufli külas, mida kutsuti linnaks. Lisaks ujumisele, viigimarja raksus käimisele, joogatamisele, meditatsioonidele  jmt. külastasime ka kuulsat sultanipaleed Alhambrat, Granadas.

Alhambra on üks islami kultuuri kuulsamaid pärandeid ja Hispaania ajaloolisi ehitisi. Alates 1984. aastast on Granada Alhambra UNESCO maailmapärandi nimekirjas koos selle juurde kuuluvate Generalife aedade ja ajaloolise Albaicíni linnaosaga. Alhambra Palee rajati Nasridide dünastia ajal 13. sajandi algul. Alhambra oli viimane mauride kants Hispaanias, kuni nad 1492. aastal sealtki välja löödi. Enne seda jõudis aga Nasriidide dünastia XIII sajandil ehitatud lossis elada 22 mauri kuningat oma naiste ja armukestega.

Valgustumise hetk sultanipalee õues! :)

Alhambra nn. Generalife aedade hooldamiseks, oma rohkete küpressihekkide, rooside, oleandrite, kokku 150 erineva taimega on palgatud 30 aednikku ja aed oli tõesti hooldatud ning kaunis. Alhambra palee aedniku ametikoht olevat nii hinnaline, et seda pärandatakse vaat et isadelt poegadele
Kõrbest ajas maure Hispaaniat vallutama vesi, ka Alhambrasse  rajasid nad oma oaasi rohkete veesilmade, basseinide, purskkaevudega. Vesi polnud aga neile islami­usulistele moslemi ülikuile vaid nautlemiseks, see oli jõu, võimu ja jõukuse sümbol. Neid veesilmadega siseõuesid oli seal tõesti palju.

Üks toredamaid päevi reisil oli matkapäev.

Mägede lummuses, Sufli küla lähedal.

Üks päev oli meil mägedes matkamiseks mõeldud. Kuna selles piirkonnas neid mägesid on kõikjal, siis see mägi lihtsalt üks paljudest.
Selline tore dušš oli poolel teel...käisime seal end jahutamas!

Piknikukohast vaade...

Sufli külas/linnas me elasime ühe eestlase poolt renoveeritud majas, käisime vaatamas enam-vähem ainsaid linna vaatamisväärsusi kirikut ja surnuaeda. Samas teeääres saime süüa viigimarju ja tutvuda erinevate taimedega, mida taimehuvilised võivad määrata!
Mõned taimed määramiseks Sufli küla tänavatelt ja mäeküljelt

Siin on selgelt tegemist punase pipra puuga, viljade järgi on see selgelt tuvastatav.

Ma ei kujutanud ette, et punasepipra puu nii võimas on!

Sellel künkal käisime hommikuti jalutamas ja
hommikujoogat tegemas

Alicantes veetsime ühe päeva, lisaks mere ääres peesitamisele vaatasime üle ka
Santa Barbara kindluse. Mind köitis seal selline võimas kaktusepuu

Suve alguses külastasin Arceni lossiaedasid Saksa-Hollandi piiril Venlo lähedal, mida peetakse Europpa kõige mitmekesisemaks lille- ja taimepargiks. Kui sinnakanti satute, siis tasub sisse astuda.

Osaliselt jões-kanalis kasvavad võimsad rodod

Roosiaia fragmendid

selliseid toredaid ja lihtsaid kooslusi võis seal lossiaias leida kõikjalt

Aias oli hulgaliselt purskkaevusid ja erinevas stiilis aiaosasid.

Pildi peal on raske edasi anda seda hiidsekvoia ehk mammutipuu suurust ja võimsust.
Silma jäi selline tore praam, millega sai mõnusalt üle jõe teisele poole ja tagasi

Lisaks kaugematele sihtkohtadele sai suvel mitmed korrad käidud mere ääres, Pärnu, Treimani ja Salacgriva rannas. Soovitan Salacgriva randa, sest see on puhtam ja pikema rannajoonega kui näiteks Kabli rand. Mulle väga meeldis ka Kauksi rand, kus ma polnud ammu enam käinud.

Treimani rannas...

Rannu mäkketõusul...

Väike Antwerpeni linna tuur...